Σελίδες

Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013

Μανώλης Μητσιάς: «Η ποιότητα στην Ελλάδα δεν πληρώνεται»


Συνέντευξη στον Παναγιώτη Μουλόπουλο

Συναντήσαμε τον Μανώλη Μητσιά στο Studio “Sofita” (Λεωφ. Βουλιαγμένης 272, Αγ. Δημήτριος) πριν λίγες ημέρες, όπου έκανε πρόβες με τον Δημήτρη Μπάση, τον Γιάννη Κότσιρα και τον Θάνο Μικρούτσικο, μ’ αφορμή τις παραστάσεις του τελευταίου, που θα δοθούν στο Παλλάς, στις 19 και 20 Ιανουαρίου.
Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες τραγουδιστές του λαϊκού, του ελαφρολαϊκού και του έντεχνου τραγουδιού, μιλά ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στη citypress.grγια τις αναμνήσεις του παρελθόντος, για τα μέσα προβολής του τότε και του τώρα, για την απόσυρση του από τα μαγαζιά όταν έκανε Χατζιδάκι, καθώς και κατά πόσο τον έχει επηρεάσει ψυχολογικά η κατάσταση στην Ελλάδα.

Ασχοληθήκατε σε μικρή ηλικία με τη Βυζαντινή μουσική, ακολούθησαν τα παραδοσιακά της ιδιαίτερης πατρίδας σας –της Μακεδονίας-,  για να έρθουν στη συνέχεια τα λαϊκά της δεκαετίας ’50-’60 και να γίνουν πιο ξεκάθαρα τα πράγματα. Τι θυμάστε απ’ αυτή την εποχή;
Για μένα σαν μικρό παιδί ήταν μία πραγματικά μαγική εποχή! Παρόλο που ο κόσμος ήταν φτωχός, ειδικά στην επαρχία, δεν είχε τα απαραίτητα –τα προς το ζην-, όμως, η μουσική ήταν μέσα μας. Πηγαίναμε στα χωράφια να δουλέψουμε και τραγουδάγαμε. Η μέρα πέρναγε δουλεύοντας και τραγουδώντας, χωρίς να έχουμε ραδιόφωνα ή τηλεοράσεις και αυτά που υπάρχουν σήμερα. Ήταν πολύ χαρούμενες μέρες και δεν θα τις ξεχάσω ποτέ!

Ο κ. Πατσιφάς (σ.σ. παραγωγός της “LYRA”) ήταν αυτός που σας παρότρυνε να έρθετε στην Αθήνα. Έχετε μετανιώσει για όσα αφήσατε πίσω;
Πράγματι, στην Αθήνα μ’ έφερε ο κ. Πατσιφάς. Επαγγελματικά με ωφέλησε η Αθήνα, τα άλλα δεν μπόρεσα να τα συνδυάσω μαζί. Η Θεσσαλονίκη δεν είχε τα μέσα που είχε η Αθήνα για να κάνεις μια καριέρα καλλιτεχνική, ούτε εταιρεία δίσκων, ούτε ραδιόφωνα. Από επαγγελματικής άποψης δεν έχω μετανιώσει. Βέβαια μου λείπουν τα άλλα πράγματα, που θα μου λείπουν για πάντα…

Υπάρχουν άνθρωποι σήμερα που να μπορούν να στηρίξουν νέους ανθρώπους για να σταθούν στα πόδια τους, στην Αθήνα;
Ο νέος από την επαρχία δεν χρειάζεται τόσο πολύ να βοηθηθεί από την Αθήνα πια, καθώς τα μέσα είναι τόσα πολλά. Η τηλεόραση και τα ραδιόφωνα τόσο πολλά, οι παραγωγές δίσκων δεν υπάρχουν σήμερα, έχουν τελειώσει. Μπορεί κανένας να κάνει μία δική του παραγωγή και να την προβάλλει μέσω του ίντερνετ. Εμείς δεν τα ‘χαμε αυτά και μοιραίως έπρεπε να ‘ρθουμε στην Αθήνα.

Κατά τη γνώμη σας, το τραγούδι έχει «υποβαθμιστεί»;
Σήμερα είναι άλλος κόσμος, άλλες εποχές, άλλα ήθη και έθιμα, άλλοι στίχοι… Από τη γενιά των μεγάλων συνθετών, ο τελευταίος που έμεινε είναι ο Θάνος Μικρούτσικος και ακολουθεί μία γενιά. Το τραγούδι όσο να ‘ναι δεν  είναι το ίδιο που έπαιζε κάποτε. Δεν είναι το τραγούδι το κοινωνικό, το πολιτικό που είχαμε εμείς, η γενιά μου, στο στόμα κάθε πρωί και πηγαίναμε να διεκδικήσουμε δικαιώματα, πράγματα. Σημερινό τραγούδι δεν υπάρχει, αλλά ότι έχει μείνει απ’ το παρελθόν.

Είναι εύκολο ένας καλλιτέχνης να διατηρήσει σε υψηλό επίπεδο το ήθος και να μην στραφεί στο ευτελές;
Κοίταξε να δεις, αυτό το πράγμα πληρώνεται. Εγώ, αν δεν μ’ αρέσει κάτι δεν θα το κάνω. O κόσμος θέλει να σ’ έχει συνέχεια με οτιδήποτε, να σε κατασπαράξει. Δεν είμαι στην κατηγορία αυτή. Έχω ένα μέτρο στη ζωή μου πάντα ως άνθρωπος και στο επάγγελμα μου. Συναναστρέφομαι πάντα με ανθρώπους που δεν θα σου δώσουν χρήματα, αλλά θα σε καταξιώσουν καλλιτεχνικά, επαγγελματικά.
Για να κάνεις χρήματα, υπάρχουν πολλοί τρόποι. Ακόμα και μία τράπεζα να ληστέψεις, χρήματα θα βγάλεις (γέλια). Αν πεις ευτελή τραγούδια σίγουρα θα έχεις πιο πολύ επιτυχία στην μάζα. Δυστυχώς στην Ελλάδα, σήμερα, η επιτυχία στην τράπεζα δεν πληρώνεται. 
Παλιά, όταν ήταν ο Χατζιδάκις δεν έκανε ποτέ κανένα σουξέ, το πλήρωνες αυτό. Εγώ όταν έκανα Χατζιδάκι αποσύρθηκα από τα μαγαζιά. Δε με ήθελε κανείς! Ήξερα, όμως, ότι στην πορεία, τα πράγματα αυτά θα αναγνωριστούν, όπως και έγινε.
Δεν έχω μετανιώσει γι’ αυτό που έχω κάνει και είμαι ευτυχής. Κυκλοφορώ με το μέτωπο ψηλά, δε ντρέπομαι γι’ αυτό που έχω κάνει ούτε εγώ, ούτε ο γιος μου, ούτε ο εγγονός μου, ούτε κανένας.

Σας έχει επηρεάσει ψυχολογικά η οικονομική κρίση που «πρωταγωνιστεί» στις ζωές μας;
Καταρχήν, επαγγελματικά, δεν λειτουργούν οι χώροι παρά μόνο μία-δύο φορές την εβδομάδα. Δεύτερον, με έχει επηρεάσει πάρα πολύ ψυχολογικά, όπως είπατε, γιατί δεν μπορώ να δω άνθρωπο να ψάχνει στα σκουπίδια να φάει. Το θεωρώ ντροπή για την κοινωνία. Μία εποχή όπου η τεχνολογία έχει φτάσει στα ύψη, που πηγαίνουμε σε άλλους γαλαξίες και εδώ δεν έχει να πάρει ένα κομμάτι ψωμί.

Όσον αφορά την παράσταση «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι» που θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τέσσερις ξεχωριστούς καλλιτέχνες επί σκηνής… Από εσάς, τι θα δούμε;
Είμαι χαρούμενος που βρίσκομαι στην παράσταση αυτή. Ο Θάνος Μικρούτσικος είναι ένας καταξιωμένος, μεγάλος δημιουργός και χαίρομαι που συνεργάζομαι μαζί του. Επίσης, είναι δύο άλλοι σημαντικοί καλλιτέχνες μετά τη δική μου γενιά, οι οποίοι διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στα καλλιτεχνικά πράγματα, ο Δημήτρης Μπάσης και ο Γιάννης Κότσιρας. Εγώ θα πω αυτά που γράψαμε με τον Θάνο στο cd.

Μέσα από το «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι», εσείς, ποιο είναι το μήνυμα που θα θέλατε να περάσετε;
Υπάρχει ένα άλλο τραγούδι που θα μας συντροφεύει πάντα στις δύσκολες στιγμές μας. Το καθαρά λαϊκό τραγούδι δεν είναι για να μας απαλύνει, αλλά για να μας θυμίζει. Τα τραγούδια του Θάνου είναι τόσο ευρηματικά που μας θυμίζουν καταστάσεις που έχουμε ζήσει. Και πολιτικές και ερωτικές. Είμαι σίγουρος, ότι μέσα από εκεί, ο κόσμος θα εισπράξει το νόημα. Ο κόσμος θα αγαλιάσει απ’ αυτό, γιατί έχει ανάγκη σήμερα…

Δείτε πλάνα από τις πρόβες των καλλιτεχνών για τη "Συννεφιασμένη Κυριακή"
Δείτε πλάνα από τις πρόβες των καλλιτεχνών για τη ''Ρόζα''
Δείτε στιγμιότυπα από τις πρόβες των καλλιτεχνών.

INFO:
Ο Θάνος Μικρούτσικος παρουσιάζει στις 19 & 20 Ιανουαρίου, τη μουσική παράσταση «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι», στο Θέατρο Παλλάς. Μαζί του επί σκηνής, ο Μανώλης Μητσιάς, ο Δημήτρης Μπάσης και ο Γιάννης Κότσιρας.
Παίζουν οι μουσικοί:
Θύμιος Παπαδόπουλος -πνευστά
Γιάννης Παπαζαχαριάκης -κιθάρα 
Γιάννης Σινάνης -μπουζούκι
Άκης Γαβαλάς -ντραμς
Γιάννης Γριπαίος -μπάσο
Θάνος Μικρούτσικος -πιάνο
Τεχνικοί:
Γιώργος Κορρές -ηχολήπτης αίθουσας
Νίκος Λαγός          -ηχολήπτης  σκηνής
Γιώργος Κλαδούρης -φωτισμοί
Παραγωγή : Ελληνική Θεαμάτων
Οργάνωση Παραγωγής: Cricos Productions

Ώρα έναρξης: 21:00
Τιμές εισιτηρίων : 45€, 40€, 35€, 30€, 25€
Φοιτητικό 20€, ανέργων 15€ (αγορά μόνο από το ταμείο)
Προπώληση: 
Στα ταμεία του Παλλάς, CityLink, Βουκουρεστίου 5 Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3213100

Δεν υπάρχουν σχόλια: