Σελίδες

Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2013

Ομάδα “Anima”: «Χωρίς επαφή, οι κοινωνίες δεν προχωράνε»

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Μουλόπουλο

Η Όλγα Νικολαΐδου, η Στέλλα Νούλη και η Βασιλική Τσεκούρα είναι τα μέλη της ομάδας “Anima”, με κύρια εκπρόσωπο τη σκηνοθέτη Ρουμπίνη Μποσχοχωρίτη. Τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο, παρουσιάζουν με επιτυχία, τον «Ιούλιο Καίσαρα| Scripta Femina», στο Studio του Κινητήρα. Η ομάδα, μιλά στη citypress.gr, για την παράσταση που παρουσιάζουν, για τις διαφορές μεταξύ των δύο φύλων στη σημερινή εποχή,  αλλά και για το μέλλον των ομάδων στην χώρα μας.

Παρουσιάζετε στο Studio του Κινητήρα μία διαφορετική ανάγνωση της ιστορίας του Ιούλιου Καίσαρα. Βλέποντας την αποδοχή του κόσμου, θεωρείτε ότι πετύχατε τον στόχο σας;
ΡΟΥΜΠΙΝΗ ΜΟΣΧΟΧΩΡΙΤΗ: Αν εννοείται εμπορικά, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη μέση των παραστάσεων και δεν έχουμε ‘κάνει ταμείο’, όπως συνηθίζεται να λέγεται, ωστόσο η παράσταση πηγαίνει καλά. Πήραμε και δυο μέρες παράταση, καθώς την επόμενη εβδομάδα ανεβαίνει στον Κινητήρα, μια άλλη παράσταση. Ανεξάρτητα όμως από αυτό, ο στόχος της ομάδας  έχει επιτευχθεί, με την έννοια ότι, ύστερα από πολλούς μήνες προβών και έρευνας, δομήθηκε η δραματουργία του έργου και η παράσταση ανέβηκε.
ΟΛΓΑ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ: Δε νομίζω ότι το ζήτημα είναι η αποδοχή, ή η απόρριψη. Το σημαντικό, τόσο στην ζωή, όσο και στο θέατρο, είναι να καταφέρνεις να μοιραστείς με άλλους ανθρώπους μια ιστορία. Στο βαθμό που αυτό γίνεται, με την παράσταση «Ιούλιος Καίσαρας : Scripta Femina», για μένα, ο στόχος έχει επιτευχθεί.
ΣΤΈΛΛΑ ΝΟΥΛΗ: Κατά τη γνώμη μου οι στόχοι της παράστασης είναι ανεξάρτητοι από την αποδοχή ή μη από τον κόσμο.Κάποιοι έχουν σίγουρα επιτευχθεί.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΕΚΟΥΡΑ: Το αν έχουμε πετύχει τον στόχο μας είναι πολύ νωρίς για να το κρίνω. Ο διάλογος όμως με τους ανθρώπους που έρχονται στην παράσταση είναι συνεχής και αυτό είναι από τις ομορφιές κάθε παράστασης.

Πόσο δύσκολο είναι να μην αλλοιωθεί η ιστορία και μπερδέψει τον κόσμο;
ΣΤΈΛΛΑ ΝΟΥΛΗ: Οταν κανείς ξέρει μια ιστορία καλά και αποπειράται να την αφηγηθεί συνήθως γίνεται αντιληπτός.Και στην παράσταση την ιστορία που λέμε την ξέρουμε καλά, γιατί τη φτιάξαμε εμείς, παίρνοντας σαν αφορμή αυτή του Καίσαρα.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΕΚΟΥΡΑ: Η ιστορία είναι αρκετά καθαρή. Εξάλλου το θέμα δεν ήταν να πούμε με ακρίβεια την ιστορία του Ιούλιου Καίσαρα όσο το να δώσουμε κάποιο φως στους ανθρώπους που ζούνε στο πλάι εκείνων που ασκούν εξουσία και πιο συγκεκριμένα κάποιων εκ των  γυναικών που υπήρχαν στην ζωή του Ιούλιου Καίσαρα.
ΟΛΓΑ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ: Πρόκειται για μία παράσταση που απλά χρησιμοποιεί κάποια ιστορικά γεγονότα. Όπως έχει πει ο Άμος Οζ, τα γεγονότα, πολύ συχνά, έχουν την τάση να κρύβουν την αλήθεια. Θέλω να πιστεύω ότι σε αυτή την παράσταση αναζητάμε την αλήθεια, πέρα από τα γεγονότα. Στο θέατρο αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι η Ιστορία, αλλά οι προσωπικές  και βιωματικές ιστορίες. Όταν αυτές ακολουθούν μια ειλικρινή και ξεκάθαρη συναισθηματική διαδρομή, ούτε αλλοιώνονται, ούτε μπερδεύουν.
ΡΟΥΜΠΙΝΗ ΜΟΣΧΟΧΩΡΊΤΗ: Νομίζω ότι τα κορίτσια με κάλυψαν. Το μόνο που θέλω να προσθέσω είναι, ότι από την αρχή της έρευνάς μας, επανερχόμασταν ξανά και ξανά, στον ίδιο στόχο: να πούμε μια ιστορία, κατανοητή και ξεκάθαρη.

Οι πρωταγωνίστριες της ιστορίας αρθρώνουν το δικό τους λόγο, για τις πράξεις των αντρών τους. Είναι εύκολο στη σημερινή εποχή να επιτευχθεί αυτό;
ΡΟΥΜΠΙΝΗ ΜΟΣΧΟΧΩΡΙΤΗ: Στη σημερινή εποχή πρέπει να υπάρξει διάλογος τόσο των δύο φύλων, όσο και όλων των ανθρώπων, ώστε να εξελίσσονται οι σχέσεις, οι καταστάσεις και οι συνθήκες. Χωρίς επαφή, διάλογο και μοίρασμα, όχι μόνο των φύλων, αλλά και των κοινωνικών τάξεων, των λαών, των πολιτισμών, οι κοινωνίες δεν προχωράνε.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΕΚΟΥΡΑ: Στην σημερινή εποχή το να αρθρώσεις λόγο είναι απλό. Το θέμα είναι τι έχεις να πεις και με τι σθένος το λες.
ΣΤΈΛΛΑ ΝΟΥΛΗ: Σίγουρα πολύ ευκολότερο απ' οτι κάποτε.Αλλά κι αυτό δεν είναι απόλυτο.
ΟΛΓΑ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ:  Σε όλες τις εποχές το να αρθρώνεις έναν δικό σου λόγο, είναι δύσκολο. Συνήθως, «παπαγαλίζεις» και αναπαράγεις τα λόγια άλλων.




 Διαβάστε παρακάτω την υπόλοιπη συνέντευξη:




Πιστεύετε ότι επικρατεί ακόμα η «επιταγή» που θέλει τον άντρα να έχει το πάνω χέρι; Γιατί στην παράσταση, θίγεται το συγκεκριμένο ζήτημα.
ΡΟΥΜΠΙΝΗ ΜΟΣΧΟΧΩΡΙΤΗ: Είναι αλήθεια, ότι το θέμα της ισότητας των φύλων είναι ιδιαίτερα περίπλοκο. Η θέση της γυναίκας, ο ρόλος του άντρα: είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς ποια χαρακτηριστικά είναι κοινωνικά επίκτητα και ποια ανήκουν στη φύση ή στη φυσιολογία του κάθε φύλου. Είναι γεγονός ωστόσο ότι η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες, από την αρχαιότητα ακόμα, ήταν υποδεέστερη από αυτή του άντρα. Και στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, στην οποία αναφέρεται και η παράστασή μας, η γυναίκα είναι κατώτερη από τον άντρα. Αυτό το οικονομικό και πολιτικό μοτίβο, θέλησαν οι κοινωνίες να προβάλλουν, για συγκεκριμένους λόγους. Διαβάζω ένα βιβλίο αυτήν την περίοδο της Μ. Γιάλομ, της συζύγου του Ι. Γιάλομ, το οποίο αναλύει και αυτό το θέμα: πως δηλαδή από την περίοδο κιόλας του Αδάμ και της Εύας, μια ισχυρή εκδοχή της ιστορίας, μετέφρασε, τη δημιουργία της γυναίκας από το πλευρό του άντρα, ως μεταγενέστερη σκέψη, και άρα κατώτερη ύπαρξη, εξαρτώμενη από τον άντρα. Σε κάθε περίπτωση, το θέμα είναι πολύ μεγάλο, αυτό πάντως που έχει σημασία είναι ότι το θηλυκό φύλο είναι εξίσου δυνατό με το αντρικό και φυσικά ισότιμο. Οι λόγοι που προκρίνουν κάτι άλλο, τείνουν και θα τείνουν να εκλείψουν.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΕΚΟΥΡΑ: Σε κάποιες κοινωνίες, σε κάποιους χώρους φυσικά και υπάρχει. Γενικά όμως και  οι άντρες και οι γυναίκες ψάχνουμε ακόμα τη θέση μας στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
ΟΛΓΑ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ:  Μιλώντας τώρα ειδικά για τις γυναίκες, είναι βέβαιο ότι για μια μεγάλη ιστορική περίοδο, αντιμετωπίστηκαν ως το «δεύτερο φύλο». Το θλιβερό είναι ότι ακόμη και σήμερα, σε κάποιες γωνιές της γης, συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται έτσι. Όταν ακούμε ότι κορίτσι 17 χρονών βιάστηκε ομαδικά στην Ινδία και οι τοπικές Αρχές μαζί με την κοινωνία της ζήτησαν να …συμβιβαστεί και να παντρευτεί έναν εκ των βιαστών της, τι να πούμε εμείς ; Και πώς να νιώσουμε που τελικά το κορίτσι προτίμησε να αυτοκτονήσει ;
ΣΤΈΛΛΑ ΝΟΥΛΗ: Δεν είμαι σιγουρη τί ακριβώς σημαίνει το "πάνω χέρι" αυτή τη στιγμή.Στην παράσταση πάντως,ενω οι φορείς της εξουσίας είναι οι άντρες και οι γυναίκες επιδεικνύουν τρομερή δύναμη.

Βλέποντας την πολιτική κατάσταση της χώρας, θεωρείτε, ότι μπορεί μία γυναίκα να ζει στο πλευρό των ισχυρών;
ΡΟΥΜΠΙΝΗ ΜΟΣΧΟΧΩΡΙΤΗ: Τα πράγματα στην Ελλάδα διαφέρουν από ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη, και τα προβλήματα είναι διαφορετικά. Η Ελλάδα ωστόσο είναι μια ανδροκρατούμενη χώρα, και είναι και αυτός ένας λόγος, για τον οποίο δεν έχουν προχωρήσει διάφορα πράγματα. Γενικά η θέση των δύο φύλων στο κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι της χώρας, χρειάζεται επανακαθορισμό.
ΟΛΓΑ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ:  Το θέμα είναι αν υπάρχουν ισχυροί άντρες σήμερα στην πολιτική σκηνή της χώρας… Προσωπικά, πολύ αμφιβάλλω
ΣΤΈΛΛΑ ΝΟΥΛΗ: Ανάλογα με τη γυναίκα και ανάλογα με τον άνδρα φαντάζομαι...
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΕΚΟΥΡΑ: Το να ζει σήμερα μια γυναίκα ή ένας άντρας δίπλα σε ανθρώπους που ασκούν πολιτική εξουσία είναι καθαρά θέμα προσωπικών επιλογών.
Είστε η ομάδα Anima με κύριο εκπρόσωπο και τη σκηνοθέτη της παράστασης,  Ρουμπίνη Μποσχοχωρίτη. Μπορεί μία ομάδα να επιβιώσει απέναντι σε όλο αυτόν τον ανταγωνισμό που επικρατεί;
ΡΟΥΜΠΙΝΗ ΜΟΣΧΟΧΩΡΙΤΗ: Η ομάδα δραστηριοποιείται στο χώρο τα τελευταία  χρόνια και ξεκίνησε από εμένα, μία χορογράφο και ένα σκηνογράφο. Οι ηθοποιοί που συνεργαζόμαστε δεν είναι πάντοτε οι ίδιοι, εξαρτώνται από τις ανάγκες του εκάστοτε έργου. Αν και στόχος μας είναι να υπάρξει ένας σταθερός πυρήνας ηθοποιών. Η φετινή συνεργασία με τους συγκεκριμένους ηθοποιούς ήταν πολύ καλή. Όσο για το αν μια ομάδα μπορεί να επιβιώσει στις μέρες μας, είναι γεγονός, ότι τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα. Ωστόσο αν επιμείνει κανείς, αν κατορθώσει να επιβιώσει για κάποια χρόνια μέχρι να μαθευτεί η δουλειά του, υπάρχει ελπίδα. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που έχει σημασία, είναι τι θέλεις να πεις και τι ανάγκη εκφράζεις με το έργο σου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΕΚΟΥΡΑ: Οι ομάδες καλώς ή κακώς επιβιώνουν μόνο μέσα από την αγάπη τους για αυτό που κάνουν.
ΣΤΈΛΛΑ ΝΟΥΛΗ: Επαναλαμβάνομαι,αλλά εξαρτάται από την ομάδα και από το πόσο αυτή είναι λειτουργική και παραγωγική.Οπως και να 'χει οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δύσκολες αυτή την περίοδο.
ΟΛΓΑ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ:  Η επιβίωση σε όλα τα επίπεδα είναι κυρίως, θέμα επιλογών.

INFO:
Η παράσταση “Ιούλιος Καίσαρας| Scripta Femina” παρουσιάζεται στο Studio του Κινητήρα κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.15!
Μάλιστα, λόγω της επιτυχημένης πορείας, πήραν παράταση ακόμα δύο παραστάσεις, για την Παρασκευή 18 και το Σάββατο 19 Ιανουαρίου.
Πρωταγωνιστούν: Όλγα Νικολαΐδου, Βασιλική Τσεκούρα, Στέλλα Νούλη, ενώ η σκηνοθεσία υπογράφεται από την Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.
Η διάρκεια είναι 60 λεπτά και η τιμή εισιτηρίου 13 ευρώ, 9 ευρώ (φοιτητικό και μέλη του Κινητήρα) και 4ευρώ η ατέλεια.

citypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: