Σελίδες

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

Η "ΠΝΙΓΜΟΝΗ" ΣΤΟ VAULT!

 Από τον ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΟΥΛΟΠΟΥΛΟ

Το απόγευμα της Κυριακής με βρήκε στον πολυχώρο Vault να παρακολουθώ την «Πνιγμονή» σ' ένα λιτό, αλλά άκρως ατμοσφαιρικό σκηνικό. Το κείμενο και η σκηνοθεσία φέρουν την υπογραφή του Δημήτρη Καρατζιά, κάνοντας μία άλλη εκδοχή του «Σπιτιού της Μπερνάντα Άλμπα» του Λόρκα. 

Αν και ήταν η τρίτη μέρα που παρουσιαζόταν το έργο, ήταν τόσο καλοδουλεμένο που κανένας μετά το τέλος της παράστασης δεν είχε να πει κακή κουβέντα ούτε για το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς, αλλά ούτε και για τις ερμηνείες των οκτώ πρωταγωνιστριών.

Η ιστορία εξελίσσεται στην Ανατολική Τουρκία του 2013 και έχει φόντο την σκληρή ζωή και την απελπισία των γυναικών στα ορεινά χωριά της Τουρκίας. Με την απουσία –πλέον- του αντρικού προτύπου και την ανάγκη της μάνας να επιβληθεί
στις 5 κόρες της, παρακολουθούμε την ιστορία της οικογένειας, με τις: Αθηνά Τσιλύρα, Γιάννα Σταυράκη, Θεοδώρα Σιάρκου, Κική Μαυρίδου, Αλεξάνδρα Ούστα, Νίκη Αναστασίου, Ειρήνη Σταματίου, Μελισάνθη Μαχούτ  να δίνουν το καλύτερο εαυτό τους, χωρίς να υπερβάλλουν, κερδίζοντας έτσι το πιο θερμό χειροκρότημα του κοινού!

Λίγα λόγια για το έργο:
Καλοκαίρι 2013, σ’ ένα άγονο χωριό της Ανατολικής Τουρκίας…  Υποταγμένη στις αυστηρές αρχές του Ισλάμ και την άκαμπτη ηθική ενός τόπου που υπαγορεύουν την κοινωνική θέση της γυναίκας σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία, η Χαντισέ  Άλντα, μετά τον θάνατο του άνδρα της, επιβάλλει στις πέντε κόρες της, Νουράν, Φαντιμά, Αίσα, Γιαγκμούρ και Νάσμα πολύχρονο κατ’ οίκον εγκλεισμό λόγω πένθους. Η αυταρχική μάνα έχοντας στερηθεί τον έρωτα και εγκλωβισμένη σε ένα τόπο που μισεί, αρνείται να παντρέψει τις κόρες της με κάποιον από τους συγχωριανούς της, θεωρώντας τους υπαίτιους για τον άδικο λιθοβολισμό των δύο αδερφάδων της. Στο σπίτι ζουν επίσης η Ουλβιγιέ, η οικονόμος, κι η Ζαφίρα, μητέρα της Χαντισέ. Στον νόμο που επιβάλει η Χαντισέ μόνο η μεγαλύτερη και η μικρότερη γυναίκα τολμούν φανερά να αντιτεθούν. Η Ζαφίρα με όπλο την τρέλα της φωνάζει δυνατά όλα εκείνα που και οι κόρες επιθυμούν, αλλά αποσιωπούν, ενώ η Νάσμα παραδίδεται στις ορμές της.
 
Η Νουράν, η μεγαλύτερη κόρη της Χαντισέ από τον πρώτο της γάμο, κληρονομεί την περιουσία του πατέρα της κι έτσι προσελκύει το ενδιαφέρον ενός μνηστήρα, του Καρίμ Αμέρ. Τον Καρίμ όμως ποθούν κι η Νάσμα, η μικρότερη κόρη, που αρνείται να υποταχθεί στις απαιτήσεις της μητέρα της και συνάπτει παράνομη ερωτική σχέση μαζί του, αλλά κι η Γιαγκμούρ, που τη ζηλεύει για κάτι που η ίδια δεν μπορεί να αποκτήσει.  Ανάμεσα στις κόρες αναπτύσσονται σχέσεις ακραίου ανταγωνισμού, που επειδή αδυνατούν να εναντιωθούν στους περιορισμούς της τυραννικής μητέρας, αλληλοσπαράζονται με ανταγωνισμούς, λογομαχίες, κατηγορίες και φαρμακερά υπονοούμενα. Η ζήλια της Γιαγκμούρ θα οδηγήσει στο τραγικό τέλος του έργου και στη διατήρηση του πένθους στο σπίτι.




Δεν υπάρχουν σχόλια: